Herczig Norbert (Fotók: fiaerc.com)

 

Hogy állnak a csillagok?
– Nem látszódnak. Sötétedik és esik az eső – de a hétvégén sem lesz ez másként, úgyhogy épp megfelelő volt az idő a tesztelésre – mondta a Mol Racing Team pilótája, Herczig Norbert, akinek Ferencz Ramón diktálja az itinert az ERC-futamokon. – De a tréfát félretéve: nincs gond a csillagok állásával, dolgozom, keresem a belső kamerás felvételeket, visszanyúlok a régi időkhöz. Elővettem a 2015-ös itinert, amikor legutóbb versenyeztünk ezeken a pályákon, és még korábbiakat is.

Mérvadók lehetnek?
– A kanyarfokozatok, a sebességi fokozatok esetében nyilván nem, de arra jók, hogy visszaemlékezzek a pályákra, amelyeken korábban sokat mentünk. Pontosabban egy részükön mentünk sokat, mert a szűk, erdei szakaszokat nem ismerjük. De az Európa-bajnoki menők sem.

EMLÉKEK ÉS ÖRÖM

Volt egy kisfiú, Kléri Ádám. Ő volt a magyar ralisport egyik legnagyobb szurkolója – miskolciként szinte a vérében volt a benzingőz szeretete. Leukémiában szenvedett, és sajnos elveszítette csatáját a betegséggel szemben, ám sportszeretete példát mutatott sokaknak, és szerencsére megadatott neki, hogy beülhessen kedvenc versenyzői mellé. Az ő inspirációjára született meg az örömautózás, amelyen beteg gyerekeknek szereznek felejthetetlen pillanatokat az autóversenyzők, s az ő emléke előtt tisztelegve vonta be keddi tesztjébe Herczig Norbert Sipos Tamást. A fiatalember ugyanúgy leukémiában szenvedett, mint annak idején Ádám, de ő sikerrel vívta meg a harcát, s már gyógyultan tapasztalhatta meg a rali világát. „Nagyon jó élmény volt Norbi mellett ülni, mert szeretem a ralit, és neki szurkolok – egyáltalán nem féltem, és kipróbálhattam a sebességváltást is” – mondta a tízéves Tomi a „teszt” végén.

Mentálisan fel lehet erre készülni? És fizikailag? Ön azon kevés magyar ralisok közé tartozik, akik speciális edzéseket végeznek.
– Már csak könnyebb, átmozgató edzéseim vannak, pontosabban hétfőn volt ezekből is az utolsó, aztán a verseny helyszínén ott lesz az edzőm, Matics Zsolti, és ő segít felrázni minket. Az utóbbi időben a Fitt4 Race edzéseken már a képességfejlesztésre fókuszáltunk: nem lett izomlázam az edzésektől, viszont csúcsra járattuk az érzékszerveimet sötétben, szemüvegben, labdán egyensúlyozva. Rengeteg olyan gyakorlatot végeztünk, ami az újhoz való alkalmazkodást hozza ki belőlem.

Mérhető az edzések hatékonysága tizedmásodpercekben?
– Nehéz erre a kérdésre válaszolnom. Ez egy nagy torta, és a Fitt4 Race edzés is ennek egy szelete. Nem tudom megmondani, hogy kilométerenként hány tizedet jelent, de azt tudom, hogy az autóban visszajönnek a helyzetek, amelyeket az edzőteremben modelleztünk.

Voltak fent és voltak lenn – hullámzóan alakult az idény...
– Tudtuk, az autóváltás miatt lehetnek nehézségeink, és ez beigazolódott. Nagyon fontos elmondanom, hogy a Volkswagen versenyképes, de volt két műszaki hibánk, ami miatt komplett versenyeket kellett feladnunk, ám rengeteg tapasztalatot szereztünk minden helyszínen. A részeredmények sokszor jobbak voltak, mint tavaly, de egy kicsi mindig elválasztott a jó eredménytől.

Hogy érintette?
– Nyilván rosszul. Főleg úgy, hogy annak idején, amikor elhagytuk a magyar bajnokságot, évek óta a mi csapatunk fémjelezte a sorozatot. Első lépésként tehát fel kellett dolgoznunk, hogy az Európa-bajnokságon nem küzdünk rögtön a dobogóért. De szerencsére én olyasvalaki vagyok, aki a ralira sportként tekint, és ha nem is nyerünk, nagyon motivál, amikor azt érzem, jó az irány, amerre haladunk.

Herczig Norbert és Ferencz Ramón hazai pályákon bizonyíthat

Amikor tavaly az ERC mellett tette le a voksát, ilyesmire számított?
– Számítottam rá, hogy melós lesz. Az igazsághoz tartozik, tavaly a sors is kegyes volt hozzánk, mert szinte rögtön elértünk néhány jó eredményt, szóval kicsit el voltunk kényeztetve. De akkor is reálisan néztük az eseményeket, és tudtuk, hogy nem minden esetben a saját teljesítményünknek köszönhettük a jó eredményeket, hanem kellett hozzá a többiek balszerencséje is.

Most mire számít?
– Arra, hogy jó lesz a magyar szurkolók előtt versenyezni. Bennem nagyon megragadt, amikor a hazai vizes vébé közben Hosszú Katinka azt nyilatkozta, a magyar szurkolók előtt nyerni nagyobb élmény, mint az olimpián. Valahogy így leszünk mi, magyarok is az ERC-futamon, biztosan hatalmas élmény lesz magyarként itthon versenyezni. Ezenfelül is van izgalom bőven, hiszen Ramónnak ezekben a napokban születik meg a második gyermeke, úgyhogy őt is várjuk.

Ha azt mondom, köd és sötét?
– Érdekes, hogy ezek engem nem riasztanak. Emlékszem egy Eger ralira 2008-ból, amikor Mátraalmáson űridőt mentünk ilyen körülmények között Csökő Zolival. Sötétben sokat mentem, és kifejezetten szeretem is. Nálam egy titka van ennek, világosban elég jó a perifériás látásom, ezért rengeteg fölösleges dolgot észreveszek a pálya szélén, pedig úgy kellene menni, mint a lovak – szemellenzővel. Sötétben azonban csak a lámpa által megvilágított aszfaltcsíkot látom, nem vonja el semmi a figyelmemet, így sok esetben ugyanazt az időt autózzuk sötétben, mint világosban.

Mi a motivációja a hétvégére?
– Magunkért és a magyar szurkolókért akarunk versenyezni. Az idén nagyon sokat küzdöttünk, olyan műszaki hibák találtak meg minket, amilyenek korábban elképzelhetetlenek voltak, és mi is követtünk el hibákat, hiszen emberek vagyunk. Ugyanakkor a részeredmények alapvetően jobbak, mint tavaly voltak, ami egyrészt okot ad az optimizmusra, másrészt jó visszacsatolás. Ettől függetlenül fontos lenne, hogy egy ilyen versenyen, mint amilyen a hétvégi Rally Hungary lesz, jól szerepeljünk, hogy jó érzésekkel menjünk el a téli szünetre.

Mitől lenne jó érzése?
– Nagyon szeretnék ott állni a dobogón Nyíregyháza főterén – hogy melyik fokán, ebben a mezőnyben az már majdnem mindegy. Az a fontos, hogy amit kitalálunk a pályabejáráson, meg tudjuk valósítani. Ha így lesz, bízhatunk a jó eredményben. Ez még ismeretlen országban is így van, ahol nincs tapasztalatunk, hát még itthon...