Motor: Motivál, hogy műszaki titkokat fedjünk fel – Talmácsi

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2020.06.12. 19:34
null
Talmácsi Gábor (Fotók: Török Attila)
Mondják, az ördög a részletekben rejlik, gyorsaságimotoros-világbajnokunk, Talmácsi Gábor ezt azzal egészíti ki, hogy a gyorsaság is. Ezért is fontos, hogy végre itthon is hangsúlyt fektessünk a versenymérnökképzésre.

 

– Tanár és diák, oktató és hallgató egyszerre. Nem furcsa?
– Másfél éve tart a képzés, úgyhogy már megszoktam – mosolygott gyorsaságimotoros-világbajnokunk, Talmácsi Gábor, a Hungarian Racing Engineering Team sportszakmai igazgatója. – Lévay Károllyal és Máthé Istvánnal régóta dolgozunk együtt a motorsport különböző területein, az edzőképzést is általuk kezdtem el, és most itt van ez a versenymérnökképzés, ami szintén nagyon érdekel, és ha minden jól megy, fél év múlva kapok róla egy papírt, hogy végeztem. Nem diplomát, mert nem vagyok mérnök, de nem is ez a lényeg, hanem a közös célok megvalósítása. Régen mindig csak azért kérdeztem a mérnököktől, mert gyorsabban akartam motorozni, most az motivál, hogy műszaki titkokat fedjünk fel együtt, hogy a képzés révén tapasztalt, tehetséges magyar mérnökök kerülhessenek a most felnövő tehetségek mellé.

– Mindig érdekelte a motorversenyzés technikai háttere?
– A részletek ismerete nélkül nem lehetsz gyors a pályán, úgyhogy, bár nem tanultam iskolában a motorszerelést, folyamatosan kérdeztem és jegyzeteltem, mert érdekel, miként működik a futómű, a telemetria. Ez persze alapszint volt a mostani képzéshez képest, de ahhoz, amit akkor csináltam, éppen elég.

– Mostanra milyen szintre jutott el? Szét tudna kapni egy motort, vagy inkább elemez?
– Nem azt mondom, hogy nem érdekel a szerelés, de talán nincs meg hozzá az ügyességem, nem vagyok olyan gyors, mint a legprofibb szerelők. A telemetria kiértékelésével, elemzésével viszont elég jól boldogulok, ami segít abban, hogy jó edző legyek. Persze, vannak edzők, akik lemennek egy kanyarba, és a szemük maga a telemetria – ezért dolgozik együtt Valentino Rossi Cadalorával vagy Marc Márquez Alzamorával. A gyerekek tőlem is kérdezhetnek, de most már nemcsak „a szem” vagyok, nemcsak az alapján tudok segíteni, amit látok, hanem a telemetria olvasása is jól megy.

– Mennyire fontos, hogy magyar mérnökök legyenek a magyar versenyzők mellett? Hány félreértés adódott abból pályafutása során, hogy nem tudta precízen megfogalmazni, mit érzett a motoron?
– Nem tudom, de biztos jó néhány. A versenyző és a mérnöke közötti kommunikáció ugyanis létfontosságú, azon sok minden áll vagy bukik. Amikor a MotoGP-ben arról beszélünk, hogy körönként három tizedet kellene gyorsulni, de nem tudják, hol kell keresni azt a három tizedet, akkor még jobban számít a kommunikáció. És hát néha akkor is félreértjük egymást, amikor az anyanyelvünkön próbálunk valamit elmagyarázni, nemhogy egy idegen nyelven. Ezért is fontos a hazai mérnökképzés. Nyilván nem arról van szó, hogy két-három éven belül a magyar mérnökök megváltják majd a világot, de ezzel az új struktúrával nagyon hamar jó eredményeket lehet elérni. Azt tudni kell, hogy nincs szükség száz magyar versenymérnökre, de a legjobb háromra, ötre nagyon nagy szükség van.

 

– Már csak azért is, mert ha minden jól megy, 2023-ban magyar világbajnoki futamot rendezünk. Mekkora a realitása annak, hogy néhány éven belül lesz magyar versenyző is?
– Azon dolgozunk, hogy legyen, s nyilván sokat segítene, ha lenne magyar világbajnoki futam. Akkor sem lesz könnyű, de hogy a menedzsment oldala könnyebb lesz, az biztos. Az igazsághoz hozzátartozik: ahhoz, hogy egy versenyző eljusson a csúcskategóriába, évi huszonöt európai versenyen kell rajthoz állnia egy olyan stábbal a háta mögött, amelyik képes őt magasra röpíteni. Ma még nehéz megmondani, hogy a fiatalok közül ki lesz az, akinek sikerül bekerülnie a világbajnoki mezőnybe, de az sosem baj, ha van kik közül választani, ha van utánpótlás. S ugyanez igaz a mérnökökre is. Jó hír, hogy ma már van olyan mérnök a programban, akivel hosszú távon is dolgoznék, akár a világbajnokságon.

– Lehet már tudni, hogy milyen szerepe van önnek a magyar MotoGP-projektben?
– Amikor 2013-ban megsérültem, megfogalmazódott bennem, ha már nekem nem adatott meg, hogy hazai világbajnoki futamon versenyezzek, mindent megteszek azért, hogy az utánam jövőknek ez sikerüljön. A Dornánál családtagként kezelnek, ugyanakkor magyar is vagyok, ami lehetőséget teremt arra, hogy a Dorna és a magyar kormány között én legyek a kapocs – nagyon sokat dolgoztam a háttérben azért, hogy ott tartsunk, ahol ma tartunk. Örülök, hogy végre használhatom a nemzetközi kapcsolataimat, és nagyon motivál, hogy tehetek a sportágamért. Arról nem beszélve, mekkora lendületet adhat a magyar motorsportnak egy hazai versenypálya, egy hazai világbajnoki futam…

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik