Marc Márquez tovább szárnyal (Fotó: AFP)

 

„Nem volt egy könnyű verseny. A futam elejétől nyomtam neki, mert a warm upon nagyon erősnek éreztem magam, és próbáltam előnyhöz jutni már az elején – ez volt a taktikánk. Utána azonban végig játszanom kellett a beállításokkal, ahogy láthattátok is, nagyon a határon voltam az üzemanyaggal. Ez az egyik legrosszabb pálya nekünk ebből a szempontból. Amikor 2 másodperc lett az előnyöm, megint kapcsolgatnom kellett a módok között. Nehéz verseny volt, mert nagyon sok mindenre kellett figyelnem közben” – mondta Márquez a leintés után, aki csak Hafiz Syahrin segítségével tudott visszajutni a parc fermébe.

Az utolsó körökben Andrea Dovizioso volt a leggyorsabb pilóta, aki körönként fél másodperccel volt gyorsabb a második helyen haladó Quartararónál, akinek teljesen elfogyott a hátsó gumija a futam végére. Utolérni azonban már nem tudta a franciát, aki zsinórban második dobogós eredményének örülhetett, míg Dovi 100. alkalommal állhatott fel világbajnoki pódiumra.

Quartararo ezzel az eredménnyel nemcsak Valentino Rossit előzte meg az összetettben, de csupán 13 pont a hátránya az összetett harmadik helyhez. Márquez 54. királykategóriás győzelmével beérte Mick Doohant, egyben hozzásegítette a Hondát 25. konstruktőri bajnoki címéhez. A spanyolnak persze ez sem elég, továbbra is harcban van azért, hogy a HRC csapatnak is meglegyen a vb-cím. Bár csapattársa, a mostani futamon is pont nélkül záró Jorge Lorenzo segítségére nem igazán számíthat, a 17 pontos hátrány nem tűnik ledolgozhatatlannak a gyári Ducati alakulat mögött.

Maverick Vinales ismét lecsúszott a dobogóról, de még mindig jobban járt, mint csapattársa, Valentino Rossi, aki a top10-es helyezésért harcolva bukott a 11. körben. Második hondáként Cal Crutchlow-t intették le ötödikként, a két suzukis Álex Rins és Joan Mir sorrendben a 7. és 8. helyen zárt.

Pol Espargaró 11-ikként lett a legjobb KTM-es, testvére Aleix pedig utolsó pontszerzőként ért célba Apriliáján.

Kármentés itt, feltámadás ott

Izgalmas és meglepetésekkel teli futamot hozott a Moto2-es megmérettetése. Luca Marini thaiföldi feltámadása (ami Aragonban kezdődött egy beállítás-változtatással) Japánban is folytatódott. A pole-ból induló olasz sokáig vezette a versenyt, míg a táv felénél Thomas Lüthi utol nem érte őt. Marini saját bevallása szerint talán a kelleténél jobban spórolt a gumikkal az elején, ezért is tudta utolérni őt Lüthi, de végül talán pont ennek köszönhetően tudta megnyerni a futamot, hiszen a végére neki maradt nagyobb tapadása. Az előzést mégsem akarta az utolsó körre hagyni, így egy körrel a leintés vége előtt szánta rá magát az előzésre, ami után Lüthinek már nem maradt lehetősége a további harcra.

A harmadik hely sorsa is az utolsó előtti körben dőlt el, csupán két kanyarral később, amikor a tavalyi Moto3-as világbajnok megelőzte Lorenzo Baldassarit megszerezve ezzel karrirerje első középső kategóriás dobogós helyezésért.

Hogy miért volt ez a meglepetések versenye? Mert nem a fenti négy név volt az, akiket sokat emlegettünk az utóbbi időben. Lüthi Amerikában szerezte meg idei eddigi egyetlen győzelmét, míg Catalunyában állt utoljára dobogón, ezzel az eredményével most mégis visszajött a bajnoki harcba, és jelenleg ő követi Álex Márquezt a tabellán.

De mi történt a bajnoki éllovassal és eddigi legnagyobb ellenfeleivel? Nos Márqueznek rettenetesen nehéz versenye volt, inkább tűnt rodeónak, mint motorversenynek, amin átment.

 

 

Nulla hátsó tapadással teljesítette a futamot, motorja számos alkalommal akarta ledobni magáról, ő mégsem adta fel. Hatodik helye aranyat érhet még a végső elszámolásnál. Ugyan Lüthi 10 pontot hozott ma rajta, de Augusto Fernandeznek szintén nem volt jó napja, csupán nyolcadik lett.

Bajnokhoz méltó munka

Lorenzo Dalla Porta napja nem indult valami jól, hiszen műszaki gondok miatt egyetlen mért kört sem tudott teljesíteni a reggeli bemelegítő edzésen. Csak reménykedni tudott abban, hogy a verseny alatt nem lesz gond a motorjával, és hogy nem fog nagyon hiányozni neki ez a száraz gyakorlás a tegnapi esős nap után.

Az első körökben úgy tűnt, hogy az összetettben élen álló olasz elóvatoskodja a dolgot a rá nehezedő nyomás alatt (nyilván senki sem szeretne pontokat veszíteni három futammal a szezon vége előtt), de az is lehet, hogy csak a ritmust és a megfelelő pillanatot kereste, hogy előzésekbe kezdjen.

Eközben legnagyobb bajnoki ellenfele, Aron Canet bikaként ment előre.

Aztán a futam második felében változott a képlet, Canet elkezdett egyre visszább csúszni, és az embernek az az érzése támadt, hogy agresszív motorozása nem fog jó eredményhez vezetni, miközben nyilván ő sem engedheti meg magának, hogy hibázzon és nullázzon.

És mégis megtörtént. Canet nem tudta tartani a lépést a Hondákkal sem az egyenesben, sem a kigyorsításokon, így nagyobb kockázatot kellett vállalnia a féktávokon. Ennek lett az áldozata végül a 14. körben, amikor teljesen egyedül motorozva bukott a 9-es kanyarban.

Az utolsó körökre öten maradtak harcban a győzelemért, köztük Szuzuki Tacuki, aki a futam első felében vezetett, és utána is végig a második helyen motorozott néhány métertől eltekintve. A leintés előtti körben azonban nemcsak Albert Arenas előzte meg őt, hanem a célra fordítóban Celestino Vietti is utat talált a japánnal szemben, aki végül a dobogóról is leszorult, így a hazai közönség tíz éve tartó ínséges időszaka tovább folytatódik, hogy hazai versenyzőt ünnepelhessenek a díjátadón.

Dalla Porta mai győzelmével (csupán a második idén) hatalmas lépést tett a végső győzelem felé.

„Határtalan a boldogságom. Nyilván nem amiatt, hogy legnagyobb ellenfeleim nulláztak ma, hanem a saját futamom miatt. Canet nagyon agresszíven kezdett az elején, de miután őt, majd Suzukit is megelőztem, végre a saját tempómat tudtam motorozni. A csapat remek munkát végzett a reggeli probléma után. Megígértem a nagymamámnak, hogy győzelemmel fogom ünnepelni őt, szóval ez a győzelem most az övé” – utalt az olasz két hete elhunyt nagymamájára.

Előnye most 47 pont Canet és 68 egység Tony Arbolino előtt, aki szintén bukott a mai futamon és ezzel gyakorlatilag számára el is szálltak a bajnoki esélyek.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, JAPÁN NAGYDÍJ
FUTAM
MOTOGP

1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 42:41.492
2. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) +0.870
3. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) +1.325

A vb állása: 1. M. Márquez 350 pont (már bajnok), 2. Dovizioso 231, 3. Álex Rins–Maverick Vinales 176-176

MOTO2
1. Luca Marini (olasz, Kalex) 40:57.279
2. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) +0.560
3. Jorge Martín (spanyol, KTM) +3.593

A vb állása: 1. A. Márquez 234., 2. Lüthi 198, 3. Augusto Fernández 192

MOTO3
1. Lorenzo Dalla Porta (olasz, Honda) 39:34.866
2. Albert Arenas (spanyol, KTM) +0.094
3. Celestino Vietti (olasz, KTM) +0.198

A vb állása: 1. Dalla Porta 229, 2. Arón Canet 182, 3. Tony Arbolino 161