Joan Mir, a Moto3 világbajnoka (Fotó: motogp.com)

 

Márquez kilenc ujja már a bajnoki trófeán

Ha valakinek még mindig akadnak kétségei, hogy miért a MotoGP a világ legizgalmasabb motorsport sorozata, az mindenképp nézze vissza a mai Ausztrál Nagydíjat. Ennyi ütközést ritkán látni ilyen tempónál, mindezt úgy, hogy mindegyik érintett talpon maradt. Néha olyan érzése volt az embernek, mintha egy Moto3-as futamot nézne, pedig nem.

Zarco vs Márquez



Marc Márquez a futam nagy részében kivárt, mielőtt hét körrel a vége előtt ritmust váltott, megnyomott néhány kört, és összeszedett csaknem két másodperces előnyt a mögötte harcoló Yamaha-trióval szemben, hogy végül simán megnyerje a versenyt.

„Tudtam, hogy ez nagyon fontos verseny lesz – mondta a győztes – Dovi egész hétvégén gondban volt, én viszont nagyon jó formában voltam.”

A három hangvillást mögötte csupán 43 ezred másodperc, azaz centiméterek választották el a leintéskor, Valentino Rossi, Maverick Vinales és Johann Zarco sorrendben.

Márquez és Rossi ütközése



„Annyira agresszív minden ki a mezőny elejében, hogy mindenkinél hülyébbnek, agresszívabbnak kell lenni” – foglalta össze lényegre törően a Doktor a verseny hangulatát.

A hétvége nagy vesztese Andrea Dovizioso, aki katasztrofális versenyt futott. Már az elején hibázott, visszaesett a 19. helyre, és még ahhoz is hét körre volt szüksége, hogy feljöjjön a pontszerzők közé.

A célegyenesre tizenegyedikként fordult rá a végén, de annyira elfogyott a hátsó gumija, hogy szinte csak egy helyben forgott alatta a kerék, így Scott Redding és Dani Pedrosa is elment mellette a leintés előtt.

Semmit nem változtat a helyzeten, és Dovi lelkén sem könnyít majd, hogy az összes Ducati-versenyző gondban volt ezen a pályán, hiszen Redding 11. helye a legjobb eredményük.

Jó napja volt azonban az osztrák gyárnak, hiszen mindkét KTM-es pilóta az első tízben végzett. Pol Espargaró és Bradley Smith az utolsó méterekig harcolt egymással.

Márquez előnye ezzel 33 pontra nőtt, így nagy eséllyel már a jövő héten megvédheti bajnoki címét Malajziában.

Így nézett ki Marc Márquez motorja a leintés után



Rekordok napja a Moto2-ben

A Moto2-ben idén bemutatkozó KTM nemcsak, megszerezte első győzelmét a kategóriában, de rögtön egy-kettőben értek célba Miguel Oliveirának és a kategóriaújonc Brad Bindernek köszönhetően. Oliveira első helyezése sokszorosan jeles, hiszen Portugáliának sem volt eddig győzelme a középső géposztályban.

Mindezt persze nem adták könnyen. Bár Oliveira már a futam elején az élre állt, Binder és Franco Morbidelli a nyomában volt egészen a 12. körig, amikor a portugál két másodperces előnyt motorozott ki. Öt körrel később ez az előny más hat másodperc volt, amikor a verseny során sokadjára esni kezdett az eső. Ezúttal azonban erősebben, Oliveira pedig remélte, hogy a Moto3-as futamhoz hasonlóan, az övéket is megszakítják. Jelzett is a kezével, de a piros zászló csak nem jött, az előnye azonban egy kör alatt majdnem a felére fogyott.

Mögötte a dobogóért folytatott harchoz Nakagami Takaaki is csatlakozott. Eső ide vagy oda, előbb a japán, majd Binder is megfutotta a verseny leggyorsabb körét.

Az utolsó előtti körben a japán bukott, Morbidelli pedig az esetet látva úgy döntött, beéri a biztos harmadik hellyel, és nem kockáztat tovább.

Az olasz előnye ezzel 29 pontra dagadt ismét Thomas Lüthi előtt, aki egész hétvégén gondban volt. Tavaly nagyon jól ment a tengerentúli futamokon – Japánban és Ausztráliában is nyert –, amivel meg tudta szorongatni Johann Zarcót a világbajnoki harcban. Most viszont épp az ellenkezője történik. Múlt héten csak 11., most pedig 10. lett, kinyitva az ajtót Morbidelli előtt, hogy már a jövő héten világbajnok legyen.

Eközben csapattársa, Jesko Raffin eddigi legjobb eredményét elérve negyedik lett.

#MiracleM1R – Joan Mir világbajnok

A 20 éves spanyol két éve épp Ausztráliában mutatkozott be a világbajnokságon, a mai naptól pedig 2017 Moto3-as világbajnoka.

Mir – ahogy a nap hashtagje is utal rá – csodálatos szezont tudhat maga mögött, számos rekordot megdöntött, és múlt heti fiaskója ellenére még mindig beállíthatja Valentino Rossi 1997-es rekordját, azaz 11 futamgyőzelmet is begyűjthet egy szezon alatt a legkisebb kategóriában.

Amennyire elizgulta a múlt heti, igen nehéz körülmények között zajló japán hétvégét, annyira koncentrált volt az elmúlt napokban és a mai futamon.

„Nincsenek szavak, hogy mit érzek most" – mondta a futam után. „Évek óta álmodok erről, nagyon keményen dolgoztam érte, és most sikerült. Világbajnok vagyok!!! – hihetetlen ezt kimondani."

Pedig az időjárás most sem könnyítette meg az életét. A reggeli eső után a Moto3-as rajta szinte teljesen felszáradt a pálya, néhány vízfoltot leszámítva. A 8. körben azonban ismét megjelentek az esőt jelző zászlók egy-két bírói poszton.

A verseny a szokásos izgalmakat hozta megspékelve a Phillip Island-i pályára különösen jellemző szélárnyék harcra. Egy pillanat műve volt, hogy a vezető helyről akár a kilencedik helyre essen vissza valaki. Joan Mir és legnagyobb bajnoki ellenfele, Romano Fenati is megtapasztalta ezt. Ennek megfelelően hol 69, hol 37 pont volt köztük a különbség a bajnoki elszámolást tekintve.

Mir a hatodik körben vezetett először, a vezető boly pedig szép lassan nyolc fősre fogyatkozott. Ilyen helyzetben két fontos dolog van: kimaradni a nagy balhékból, és elől maradni, amennyire csak lehet, hiszen a táv kétharmadán túl egy újabb nagy eső esetén megszakítják a versenyt.

És valóban ez is történt, a 16. körben leszakadt az ég, így az előző teljes kör alapján hirdettek végeredményt.

Ennek megfelelően Mir győzelemmel lett bajnok, csapattársa Livio Loi, és a pole-ból induló Jorge Martin előtt befutva.

Mallorca második világbajnoka – az első Jorge Lorenzo volt – Mir jövőre kategóriát vált, és a MarcVDS csapatnál mutatkozik majd be a Moto2-ben.

 

 

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, AUSZTRÁL NAGYDÍJ

MOTOGP
1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 40:49.772
2. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) +1.799
3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) +1.826
A vb állása, élcsoport: 1. M. Márquez 269 pont, 2. Dovizioso 236 (olasz, Ducati), 3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 219

MOTO2
1. Miguel Oliveira (portutgál, KTM) 39:25.920
2. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) +2.974
3. Franco Morbidelli (olasz, Kalex) +3.846
A vb állása, élcsoport: 1. Morbidelli (olasz, Kalex) 272, 2. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) 243, 3. Oliveira 191 

MOTO3
1. Joan Mir (spanyol, Honda) 24:51.490
2. Livio Loi (belga, Honda) 0.351
3. Jorge Martin (spanyol, Honda) 0.359
A vb állása, élcsoport: 1. Joan Mir (spanyol, Honda) 296 pont – már világbajnok, 2. Romano Fenati (olasz, Honda) 226, 3. Arón Canet (spanyol, Honda) 184