Az idén biztosan nem versenyeznek Silverstone-ban (Fotó: AFP, 2019)

 

A sorozat több mint 70 éve íródó története óta először fordul majd elő, hogy nem gurulnak pályára a versenyzők brit földön. Versenyzést mondani nem lett volna helyes, hiszen két éve az új aszfalt vízelvezetési problémái miatt csaknem 5 órás tépelődés után törölték mind a három kategória futamát Silverstone-ban.

A futamokat természetesen a Covid–19 miatt kellett törölni, de részletes magyarázatba egyik fél sem fogott. Carmelo Ezpeleta, a Dorna elnök-vezérigazgatója a kiadott sajtóközleményben csak annyit közölt, hogy „a pandémia és az újratervezett versenynaptár okozta logisztikai és működési nehézségek miatt” nem lehet megrendezni az idén ezen eseményeket.

A háttérben alighanem két dolog áll. Egyrészt az az anyagi kitettség, amit a nézők nélküli futamok jelentenek majd a pályáknak, nagydíjpromótereknek. Hiszen egyelőre nincs arról hír, hogy a Dorna elengedte, de legalább csökkentette volna a több millió eurós versenyszervezési jogdíjakat.

A tengerentúli futamok esetén ez további nehézségeket is okoz, hiszen a sorozat szervezői azon versenyekért járó jogdíjakból fedezi a felszerelések, motorok szállítási költségeit.

Másrészt épp Nagy Britanniában a hírek szerint június után is életben marad a rendelet, hogy az országba belépőkre 14 napos karantén vár. Ez pedig nem fér bele az új naptárba, háromhetes szünetekkel nem lehet megfelelő számú versenyt rendezni a következő hónapokban.

Kérdés egyébként, hogy mi lesz ezek után a Formula–1-es Brit Nagydíj sorsa…

Bár az ausztrál megméretés a szezon végén lett volna csak esedékes, ott nagyon alacsony esetszámmal jelent csak meg a Covid–19. Talán éppen ezért a mai napig nem biztos, hogy idén megnyitják-e újra a nemzetközi határokat Ausztráliában.

A Brit Nagydíjat augusztus 28–30., míg az ausztrál hétvégét október 23–25. között rendezték volna meg eredetileg.

Új naptár a tervek szerint a jövő héten várható, de az is ideiglenesnek számít majd addig, amíg valóban meg nem történtek az események.

A Nemzetközi Motorsportszövetség (FIM) most hétfőn videókonferencia formájában megtartott igazgatósági ülése egyeben mellett arról is döntött, hogy csökkenti a minimum versenyszámot, azaz a kialakult helyzet miatt akkor is világbajnoki rangja lesz a MotoGP-sorozatnak, ha nem tudnak 13 futamot megrendezni.

A Grand Prix Bizottság pedig arról is döntött, hogy a versenyszámtól függően hány blokkot használhatnak majd a MotoGP és a Moto3-as géposztályokban.

Előbbiben alapszabály szerint a kedvezményben részesülő gyártók (jelenleg az Aprilia és a KTM) 9, míg mindenki más 7 blokkot használhat versenyzőnként egy idén során.

Futamok száma 2020-ban
Használható blokkok száma engedmény alá nem eső versenyzők estén Használható blokkok száma engedmény alá eső versenyzők esetén
11 futamig
4
6
14 futamig
57

Moto3 esetén: ha kevesebb mint 12 futam lesz idén, akkor a 2020-as és 2021-es szezonok egynek számítanak majd és összesen 9 blokkal kell gazdálkodni a versenyzőknek.

Afölött az alábbi korlátozásokat fogadták el.

Futamok száma 2020-ben
Használható blokkok száma versenyzőnként
12-14 futam
4
15-18 futam
5