Michelisz Norbert: Kit érdekelnek a gondok, amikor én vagyok a bajnok?

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2019.12.16. 07:46
null
Michelisz Norbert élete leghosszabb napjának végén emelhette magasba a megérdemelt WTCR-serleget (Fotó: FIAWTCR.com)
A harmadik futam rajtja előtt egy lyukas garast sem adott volna azért, hogy övé lesz a bajnoki cím, ám küzdeni tudása és alázata meghozta az eredményt: a Hyundai pilótája legjobb idényében megnyerte a túraautó-világkupát. Interjú!

 

– Michelisz Norbert a WTCR 2019-es bajnoka. Hogy hangzik?
– Nagyon jól! Hihetetlen, hogy tényleg sikerült. Nagyon nehéz napon vagyunk túl, a harmadik verseny rajtja előtt őszintén szólva egy lyukas garast sem adtam volna azért, hogy nyerek, de kit érdekelnek a technikai gondok, amikor én vagyok a bajnok?! – mosolygott könnyes szemmel Michelisz Norbert a verseny utáni tévényilatkozata közben, amelyet később sajtótájékoztató követett a sepangi éjszakában, ahol az újságírók nyilván bombázták a kérdésekkel az immár világkupagyőztes magyart.

– Menjünk sorban! Hogy aludt?
– Rosszul és keveset, és akkor sem lettem sokkal boldogabb, amikor reggel kinéztem az ablakon, hiszen ha valamit nem akartam, az a kiszámíthatatlan időjárás. Előzetesen is azt mondtam, vagy süssön a nap, vagy pedig essen, de akkor meg essen rendesen, mert a változékony időjárás csökkenti az esélyeimet.

 

MINT A VILLÁM

Mint a villám

Michelisz Norbert fotói ellepték a közösségi oldalakat. Saját oldalán a győzelemről szóló két poszt összesen 35 ezer embernek tetszett, s néhány óra leforgása alatt háromezernél is több gratulációt kapott a szurkolóitól, akiknek támogatása nélkül – hiszen maga mondta –, nem sikerült volna elérni ezt a hatalmas eredményt.


„Mint a villám. Szép volt, Norbi!” – üzente Orbán Viktor miniszterelnök a Facebook-oldalán, míg a sportért felelős államtitkár, Szabó Tünde a következő szavakkal gratulált: „Példátlan történelmi sikert ért el Michelisz Norbert a magyar gyorsasági autósport történetében. Kiegyensúlyozott, taktikus versenyzéssel megnyerte a 2019-es FIA túraautó-világkupát (WTCR). Szívből gratulálok a fantasztikus eredményhez!”

Eközben a Hyundai motorsport-igazgatója, Andrea Adamo szakmázott: „Norbert nagyszerű volt, teljesen megérdemelte a győzelmet az elképesztően kiélezett idény végén. Erősnek kellett lennie, és nagy nyomás alatt teljesítenie Malajziában, és pontosan azt tette, amit kértünk tőle.”

– Ehhez képest viszonylag simán nyerte meg az első versenyt.
– Kívülről úgy tűnt? Belülről abszolút nem volt egyértelmű. A gondok már a gumiválasztásnál elkezdődtek, hiszen az aszfaltcsík nem volt sem vizes, sem száraz, úgyhogy kockáztatni kellett. Végül azonban jól választottunk: slick gumikat tettünk fel előre és vizes gumikat hátra. Ez szinte sohasem válik be, ám most azok jártak jól, akik ezt választották. A rajtom jól sikerült, a saját ritmusomban autóztam, de még így sem volt könnyű, mert az autó egyensúlya folyamatosan változott. A legfontosabb persze, hogy végül megnyertem a versenyt, és növeltem az előnyömet. Ez lépés volt a jó irányba.

– A helyzet csak ezután kezdett drámaira fordulni...
– A második versenyen nagyon rosszak voltak a látási viszonyok, és én csak egyvalamit szerettem volna: célba érni. Ennek megfelelően talán túl óvatos voltam az elején, s azután már röpködtek körülöttem az autók: jöttek jobbról és balról, kiegyenesítették a kanyart, én is kicsúsztam a kavicságyba. De még így is szerencsés voltam, mert a piros zászló és az új rajt után fel tudtam zárkózni a nyolcadik helyre, ami értékes pontokat hozott a konyhára. Csakhogy a verseny végén elkezdtem aggódni, mert furcsa vibrációt éreztem.

– Mi volt a gond?

– Nem tudom. Viszont a tizenöt perces szerviz után elindultam a harmadik verseny rajtjához, tövig nyomtam a gázpedált, és az autó nem gyorsult. Őszintén szólva akkor azt hittem, hogy vége mindennek. Szerencsém volt, hogy egyáltalán be tudtam állni a rajthelyemre, mert az autó lefulladt, és a srácoknak kellett odatolniuk. Az újraindítás után is hol három, hol két henger működött, a felvezető kör alatt mindent újraindítottam, de még így sem voltak túl jók a kilátásaim.

A RIVÁLIS IS GRATULÁLT

Esteban GUERRIERI
a világkupa összetett második helyezettje

„Mindenekelőtt gratulálok Norbinak! Jól ismerjük egymást, rendes fiú, és amilyen gyors pilóta, annyira jó ember is. Nagyon örülök a sikerének. Remek csatát vívtunk, az egész idényt nagyon élveztem. Ami itt történt... Nos, ilyen az élet. Örülök, hogy itt lehettem, harcolhattam a végső győzelemért – ezért csak hálás lehetek a sorsnak. A többi már történelem. Azcona megütötte a kocsim hátulját, kimentem a fűre, és tele lett a hűtőm fűvel, ezért ki kellett állnom a boxutcába. Mindent megtettem, és egész hétvégén nagyon élveztem a versenyzést. Persze most kicsit szomorú vagyok, hogy nem én nyertem, de revansra mindig van lehetőség...”

– Mit tett?
– Harcoltam. Védekeztem, ahogy tudtam, össze is értem az egyik Audival, és Esteban Guerrierivel is, de nem volt mese, menni kellett.

– Mikor hitte el, hogy tényleg sikerült, hogy megvan a bajnoki cím?
– Amikor átmentem a célvonalon az utolsó kör végén. Ám felfogni még nem fogtam fel, ahhoz nyilván kell még néhány óra vagy talán néhány nap is.

– Hogy bírta lelkileg az őrült hullámvasutazást, hogy egyszer fent volt, másszor meg lent?
– Életem leghosszabb napja volt. Ahogy mondtam, nem aludtam túl sokat, mert egyfolytában a versenyeken gondolkodtam, aztán ez a második és harmadik futam...!

– Elképesztő csatát vívtak Esteban Guerrierivel!
– Szeretnék is gratulálni neki, mert hihetetlenül erős második és harmadik versenyt futott. Kőkemény csatát vívtunk, és azt hiszem, egyikünk sem hagyott ebben semmi tartalékot. Hallottam, hogy neki is technikai gondjai voltak, csakúgy, mint nekem, de mindketten mindent megtettünk. Azok után, hogy félő volt, hogy a harmadik versenyen el sem tudok rajtolni, végül kilencvenszázalékosan működött az autó, és nem kellett feladnom a harcot. Őszintén szólva nem tudom, mit is mondjak: pillanatnyilag hatalmas megkönnyebbülést érzek a hosszú idény végén.

– ...amely nem kezdődött túl jól. Számított rá az első versenyek után, hogy az év ilyen parádés véget ér?
– Reméltem. Valóban nem kezdtünk jól, ám szerencsére az évad második fele már nekünk is tartogatott sikereket. Tudtunk győzni versenyeken, de még ennél is fontosabb, hogy végül sikerült megnyerni a bajnokságot is, amiben régóta reménykedem. Nehéz szavakba önteni a bennem munkáló érzelmeket, de kikívánkozik belőlem a hála és a köszönet. Köszönöm a családomnak, a csapatnak, a magyaroknak, akik már több mint tíz éve mögöttem állnak! A szurkolók nélkül ez nem sikerült volna: voltak, akik még nálam is jobban akarták ezt a sikert, s miattuk is örülök, hogy összejött, sokat kaptam tőlük végig az úton és ezen a hétvégén is. Pedig alig több mint tíz évvel ezelőtt még csak a számítógép előtt ültem, és szimulátoroztam – a profi autóversenyzői karrier csak távoli álom volt. Végül azonban valóra vált, sőt, megnyertem a legfontosabb túraautós bajnokságot. Ez egyszerűen hihetetlen!

EZ TÖRTÉNT

Michelisz Norbert a magyar gyorsasági autósport történetének legnagyobb sikerét aratta vasárnap – megnyerte a túraautó-világkupát! Ahhoz képest, hogy a pénteki két időmérőn simán a leggyorsabb volt, vasárnap nem lehetett nyugodt, az időjárás ugyanis alaposan megkavarta a sorokat. Esett az eső. Éppen csak annyira, hogy ne lehessen eldönteni, milyen gumit válasszon az ember, ami sokaknak fejtörést okozott.

A Hyundai magyar pilótája az élről rajtolva megnyerte az első versenyt, a másodikon azonban kitört a káosz, és a harmadikon is folytatódott. A fordított rajtrácsos viadalon Michelisz a tizedik helyről rajtolva visszacsúszott, azután meg a nagy tolongásban a kavicságyban találta magát. A futamot piros zászlóval félbeszakították, s az új rajtnál Michelisz a 13. helyről indulva felzárkózott a nyolcadikra. Igen ám, de legfőbb – pontosabban addigra már egyetlen – riválisa, Esteban Guerrieri nyert, úgyhogy Michelisznek tízpontos előnye maradt az évad utolsó futamára.

Nem ez volt azonban a legnagyobb problémája, hanem az, hogy technikai gondjai támadtak: az sem volt biztos, hogy el tud rajtolni. Végül sikerült, és harcolt, mint az oroszlán, de még így is folyton változott a virtuális sorrend az összetettben. Egyszer ő volt elöl, máskor Guerrieri. Ekkor azonban Azcona megtaszajtotta az argentint, aki a fűre hajtott, és eltömődött a hűtője. Ettől kezdve Michelisznek már „csak” célba kellett vinnie a Hyundait – bármiféle kockáztatás nélkül. Ötödik helyen intették le, de ő volt a legboldogabb az egész versenypályán.

További részletek, a végeredmény és a verseny élő tudósítása itt érhető el!

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik