A múltba röpít a klasszikus autók versenye a Hungaroringen (Fotó: Meder István)

 

Vizes, csúszós aszfaltcsík és méregdrága autók – izgalmas kombináció. A Hungaroring Classic egyébként is unikum a maga nemében, hiszen Közép-Európában, versenykörülmények között soha ennyi historic versenyautót nem láthatott a közönség, az izgalmakat azonban csak fokozta a szombati időjárás.

Amikor a Greatest's Trophy viadalán a több mint kétmilliárd forintot érő Alfa Romeo (Alain Vögele  irányításával) ütközött Jan Gijzen Ferrarijával, többen a szívükhöz kaptak. Nem azért, mert a versenyzőket féltették (az látszott, hogy ettől a kis csattanástól nekik nem lehet bajuk), hanem azért, mert ezek a versenygépek tényleg felbecsülhetetlen értéket képviselnek. Így azután még némi „fénysérülés” láttán is vérzik értük az ember szíve.

Ami magát a versenyt illeti: ebben a szériában az ötvenes és hatvanas évek megbízhatósági versenyeit uraló olasz autók csaptak össze, s a győztesnek járó arany babérkoszorú a svájci Yves Vögele nyakába került, aki egy 1964-es Porsche 904-essel szerezte meg idei első győzelmét.

Érdekesség: amellett, hogy valódi ritkaságokat láthat itt az ember, mindenképp el kell mondani, ezek a gentleman pilóták úgy küzdenek egymással a pályán, mintha nem lenne holnap, úgyhogy ha a duruzsoló motorhangoktól nem állna fel az ember karján a szőr, a párharcok láttán biztosan felszökik az adrenalinszintje. 

S csak fokozza az amúgy is különleges hangulatot, hogy a nézők is átveszik a versenyzők lelkesedését, no meg a korabeli hangulatot: ennyi pöttyös ruhát és sildes sapkát nem látott még a Hungaroring! Az utcazenészek különböző színpadokon mambót vagy rock and rollt játszanak, a fodrászat és a ruhakölcsönző a hatvanas éveket idézi, egyedül a változatos streetfood kínálat jelezi, hogy a 21. században járunk. A Hungaroring Classic valódi időutazás.

Abból a szempontból is, hogy a nézők elől itt egyáltalán nem zárják el a gyönyörű és igencsak drága járműveket. Minden boxban és standon szívesen látják az érdeklődőket, akik közelről is megnézhetik, lefényképezhetik, megsimogathatják az autókat, a versenyzők, tulajdonosok és szerelők pedig szívesen és büszkén beszélnek féltett kincseikről.

Az autósportos időutazás vasárnap folytatódik – sőt, a versenyek és a hangulat szempontjából alighanem eléri a csúcspontját.