Sébastien Loeb és autója a homok fogságában (Fotó: AFP)

 

 

Köztük volt a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb is, aki beesett egy nagy lyukba két dűne között, s bár onnan sikerült kiszabadulnia, végül navigátora, Daniel Elena sérülése miatt (a gerincét és a bordáit fájlalta) a gyári Peugeot pilótájának fel kellett adnia a versenyt.

„A homok rettentően laza volt. Elakadtunk, de tovább tudtunk menni. Azután előttünk elakadt valaki, láttuk, hogy Nasszer merre megy, gondoltam, arra nekünk is jó lesz, ám nem láttam, hogy egy mély gödör van a dűne mögött. A csapat kamionja kihúzott minket, és bár elindultunk a cél felé, amint harminc kilométer per óra fölé ment a mutató, a navigátorom ordítani kezdett a fájdalomtól” – mondta Loeb, majd a szakasz céljában le is adták az itinert. Úgy döntöttek, nem folytatják a viadalt.

A vízválasztó szakaszt Stéphane Peterhansel teljesítette leggyorsabban. Úgy, hogy a tizenháromszoros Dakar-győztes előző nap elmondta, eddig egyetlen tökéletes szakasza sem volt. De nem is ez a lényeg. „A Dakaron mindenki hibázik. A siker titka az, hogy megúszd a legkevesebb, s a legkevesebbe kerülő hibákkal” – mondta a Mr. Dakar becenevet nem véletlenül kiérdemlő francia zseni.

Érdekesség, hogy a kamionos mezőnyben vezető Eduard Nyikolajev is először a frászt hozta magára, amikor egy dűnén átkelve az oldalára borította a Kamazt, majd olyan simán megnyerte a szakaszt, ahogy az a nagykönyvben meg van írva.

A motoros mezőnyben Joan Barreda Bort parádés napot teljesített. „Tudtam, hogy ez az utolsó nap a dűnéken, s emiatt próbáltam a lehető leggyorsabb tempót diktálni. Sikerült is, ledolgoztam valamennyit a hátrányomból” – mondta a spanyol, aki az összetettben azért így is jókora hátrányban van az éllovas Adrien van Beverenhez képest, aki ezúttal elsőként rajtolva végig egyedül motorozott, és nagyon élvezte!
„Kemény szakasz volt, örülök, hogy itt vagyok. Az én kis Yamahám minden nehezebb szituációban kisegített, pedig soha életemben nem láttam még ennyire laza homokot – erősített rá a többi versenyzőtársa igazára Van Beveren. – Volt egy pillanat, amikor a lábaimmal kellett segítenem, hogy átjussak egy dűnén. Elképesztően nehéz szakasz volt. S célba érni úgy, hogy egész nap az élen motoroztál, egyszerűen hihetetlen, még akkor is, ha a szakaszt nem én nyertem meg.”

A versenyben lévő három magyar induló az utolsó dűnesoron is átküzdötte magát, s készen áll arra, hogy megméresse magát a sokkal gyorsabbnak, ugyanakkor legalább ennyire trükkösnek ígérkező bolíviai sósivatagban.

Az erdélyi Gyenes Emanuel, vagy ahogy mindenki ismeri, Mani a 27. helyre zárkózott fel az összetettben, míg Dési János a 83., a vajdasági Saghmeister Gábor pedig lapzártánkkor még a szakaszon volt. Ezekkel a nagyon puha, fogós dűnékkel neki gyűlik meg legjobban a baja, hiszen ruhástól 145 kiló, úgyhogy a motorja már kedden is jó néhányszor megmakacsolta magát, amikor fel kellett őt vinnie a magasabb dűnékre. De becsületére legyen mondva, példásan küzd.

40. DAKAR RALI
5. szakasz, San Juan de Marcona–Arequipa (össztáv: 934 km, ebből szelektív szakasz: 268 km)
Autósok:
1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot 3008 DKR Maxi) 2:51:19, 2. Ten Brinke, Périn (holland, francia, Toyota Hilux) 4:52 p h., 3. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota Hilux) 12:47 p h.
Motorosok: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 3:19:42, 2. Walkner (osztrák, KTM) 10:26 p h., 3. Benavides (argentin, Honda) 12:20 p h., ...38. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 54:16 p h., …77. Dési János (magyar, KTM) 2:17:18 ó h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:37:12, 2. Vjazovics, Haranyin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 6:23 p h., 3. Van Genugten, Der Kinderen, Willemsen (holland, Iveco) 12:57 p h.
ÖSSZETETT
Autósok:
1. Stéphane Peterhansel 13:27:26, 2. Sainz, Cruz (spanyol, Peugeot 3008 DKR Maxi) 31:16 p h., 3. Ten Brinke 1:15:16 ó h.
Motorosok: 1. Adrien van Beveren (francia, Yamaha) 14:37:40, 2. Benavides 1:00 p h., 3. Walkner 1:14 p h., …28. Gyenes 2:13:53 ó h., …83. Dési 9:50:24 ó h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev 15:59:39, 2. Villagra, Torlaschi, Yacopini (argentin, Iveco) 58:05 p h., 3. Vjazovics 2:28:46 ó h.