Stéphane Peterhanselék küzdenek az elemekkel (Fotó: dakar.com)

 

 

Hogy mire utalt Mr. Dakar?

Például arra, hogy a remek formában lévő és a végső győzelemre is esélyes Cyril Despres autójának hátsó kereke kiszakadt, így a francia kénytelen volt megvárni a szervizkamiont. Vagy arra, hogy Nasszer al-Attijah, aki azt sem tudta, hol van a kocsijában a homokfutó, mert még sohasem kellett használnia, ezen a napon kétszer is elásta magát a homokban és emiatt majdnem egy órát veszített. Vagy arra, hogy Nani Roma előző nap sajnos bukott és kiesett.

Szóval az egész mezőnynek nehéz volt az elmúlt négy nap a Dakaron, s Peterhansel szerint mind közül a legnehezebb a keddi szakasz volt. Mert trükkösek voltak a dűnék, mert mély volt a homok, mert beküldték őket a fesh-feshbe (púderfinomságú homok, amelyben semmit sem látni).
A szakaszt a kilencszeres Dakar-győztes Sébastien Loeb nyerte meg, ennek ellenére ő is azt mondta, hogy megszenvedett a pályán.

„A dűnék valahogy sokkal komplikáltabbak itt, mint máshol, sosem találtam még szembe magam ilyen nagy feladatokkal, mint itt – mondta Loeb. – Talán fura, hogy ezt mondom, de nagyon könnyű hibázni ezeken a pályákon, még akkor is, ha mi megnyertük ezt a szakaszt. Nem véletlen, hogy az út szélén megint jó néhány összetört és elakadt autót láttunk.”

Sébastien Loeb komplikáltaknak találja a dűnéket (Fotó: dakar.com)

A felvetésre, hogy „tökös gyereknek” kell lennie annak, aki bevállalta, hogy megnyeri ezt a szakaszt, hiszen neki kell elsőként rajtolnia a szerdai szakaszon és motorosok nélkül lefektetni a nyomokat, a kilencszeres ralivilágbajnok azt válaszolta, ő egyáltalán nem taktikai okokból nyert, hanem azért, mert szinte végi egyedül autózott, nem volt viszonyítási alapja. Azt sem tudta, hogy huszadik, tizedik vagy első...

Magyar szempontból nyilván az volt a legérdekesebb, vajon miként folytatja a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős. Nos, a páros délelőtt 11 órára érkezett meg a táborba. (A szervizcsapat reggel hatra menetkész állapotba hozta az Opel Crosslandet, ám az a tábor felé vezető úton megint megállt, mert egy szenzor hibája miatt négy henger leállt.) Volt tíz perce, hogy új GPS-antennát szereljen fel a letörött helyett, magához vegye a túlélő kajacsomagot és elinduljon a következő szakasz rajtjához. A versenyzők rettentően fáradtak voltak, de nagyon elszántak is, és magyar idő szerint éjfélkor már túl voltak a második ellenőrző ponton és haladtak a harmadik felé.

„A fiúk egész éjjel dolgoztak, és mi is segítettünk, amiben tudtunk – mondta még a keddi rajt előtt Szalay Balázs. – Azután történt, ami történt, és tizenegy óra tájban elértük a tábort. Szerencsére annyian küzdöttek még az előző napi pályán, hogy a szervezők kitolták a rajt időpontját, így folytatni tudjuk a versenyt.”

Szalay Balázsék csapata egész éjjel dolgozott az Opel Crosslanden (Fotó: Opel Dakar Team)

A pilóta utóbb még hozzátette, nem állítja, hogy ez volt pályafutása legnehezebb napja, hiszen Afrikában voltak ennél sokkal durvábbak is, de az utóbbi 36 óra azért eléggé megviselte. És akkor még nem volt vége a megpróbáltatásoknak, hiszen a páros (ahogy azt már fentebb is említettük), nekivágott a keddi szakasznak. Szalayék további hányattatásairól ide kattintva olvashat!

A motorosoknál a címvédő Sam Sunderland bukott, és sajnos meg is sérült – hátfájdalmai miatt helikopterrel kórházba szállították, így alighogy átvette a vezetést az összetettben, el is szálltak az esélyei. Az élen a francia Adrien van Beveren vette át a pozícióját.

Eddig Gyenes Emánuel a legeredményesebb magyar (Fotó: Edoardo Bauer/ RallyZone)

Ami a magyarokat illeti, továbbra is az erdélyi Gyenes Emánuel a legeredményesebb, de gyűri maga alá a homokdűnéket Dési János és Saghmeister Gábor is.

„A tengerparton rajtoltunk, tizenöt motoros egyszerre, és nekem ez nagyon tetszett, főleg, mert elsőnek jöttem el és a kétszázadik kilométerig vezettem is a csoportunkban – mondta Gyenes, aki végül a 29. helyen ért célba. – Azután beértünk a száz kilométeres dűnesorba, ami eléggé kivette az erőnket, úgyhogy a szakasz végén neki is csaptam a motor hátulját egy nagy kőnek. Megálltam, de szerencsére nem volt baj.”

S hogy mit tett hozzá mindehhez Dési?

„Rettentő nehéz nap volt ez is – sóhajtott a célban Dési – A bevezető, tengerparti szakaszt imádtam, utána azonban nagyon megszenvedtem a dűnék között és a fesh-feshben. Azt érzem, hogy a mezőny az idén kicsit erősebb, mint az utóbbi években, de egyelőre versenyben vagyok, s a motorom is rendben van. Márpedig a viadal ezen szakaszában más nem számít.”

Főleg, hogy szerdán már elkezd felfelé araszolni a mezőny az Andokba.


40. DAKAR RALI
4. szakasz, San Juan de Marcona–San Juan de Marcona (össztáv: 444 km, ebből szelektív szakasz: 330 km). Autósok:
1. Sébastien Loeb, Daniel Elena (francia, Peugeot 3008 DKR Maxi) 3:57:53, 2. Sainz, Cruz (spanyol, Peugeot 3008 DKR Maxi) 1:35 p h., 3. Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot 3008 DKR Maxi) 3:16 p h., ...a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős lapzártánkig nem ért célba. Motorosok: 1. Adrien van Beveren (francia, Yamaha) 4:08:23, 2. De Soultrait (francia, Yamaha) 5:01 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 7:10 p h., ...29. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 33:11 p h., ...79. Dési János (magyar, KTM) 2:26:21 ó h., ...112. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 4:17:47 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 10:36:07, 2. Loeb 6:55 p h., 3. Sainz 13:06 p h. Motorosok: 1. Adrien van Beveren 11:03:23, 2. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 1:55 p h., 3. Benavides (argentin, Honda) 3:15 p h., ...29. Gyenes Emánuel 1:34:12 ó h., ...85. Dési János 7:47:41 ó h., ...104. Saghmeister 9:25:39 ó h.