Szalay Balázs továbbra is 28. az összetettben

 

Elérkezett a maratoni első napja. Izgalmas műfaj, bár nem azt jelenti, hogy a versenyzőknek a táv teljesítése után le kel futniuk 42 kilométert, hanem azt, hogy a szerelési munkák is rájuk várnak. A maratoni szakasznak ugyanis az a lényege, hogy a régi időket felidézve mindenki csak azt az alkatrészt használhatja, ami nála van, s csak úgy szerelhet, ahogy a saját tudása engedi. A szervizcsapatok Arequipában maradtak, miközben az autós mezőny Tacna, a motoros Moquegua felé vette az irányt.

Mondjuk az Opel Dakar Team szervizeseire rá is fért a pihenés, ugyanis egész éjjel dolgoztak – egy pillanatra sem hunyták le a szemüket. Ugyanis szerdán az az ominózus szikla, amelyet az autó elejével megütöttek, meglehetősen átrendezte az első futóművet. A versenyzők oldaláról ennek annyi látszatja volt, hogy a kormányt nem lehetett jobbra tekerni, és hogy elment a kerékösszetartás, a szerelők szempontjából viszont azt jelentette, hogy mindent, ami elgörbült (és ilyen alkatrészből volt bőven), ki kellett cserélni. Ráadásul nem műhelykörülmények között, hanem jeges szélben, és ennek következményeként nyilván nagy porban.

„A fiúk reggelre fejezték be az autót, nagyon megnyugodtam, amikor arra ébredtem, hogy beindítják – mondta reggel Szalay. – Nyilván nem tökéletes, de menetkész, és mi megyünk is vele”

A mezőny ezen a napon egy 351 kilométeres mért szakaszt teljesített – amelyet fesh-fesh, vagyis puha, liszt finomságú homokkal nehezített – igaz, két részletben, mert közben volt egy úgynevezett neutralizációs szakasz.

Nasszer al-Attijah második szakaszgyőzelmét aratta a Dakaron

Szalayék a pálya első részét a 36. helyen teljesítették, de már ott is volt kalandjuk bőven. „Az egyik szakaszon a Coronel testvérek elállták előttünk az utat, ki kellett őket kerülnünk, de emiatt negyedórát tartott, mire felmásztunk az előttünk álló dombtetőre – mondta Szalay. – Körülbelül száz kilométernél pedig elmelegedett a hátsó fékünk, attól kezdve csak nagyon kevés fékhatásunk volt, de a neutralizációs zónában szerencsére visszahűlt.”

A pálya második szakaszán Szalayék a 32. helyen értek célba, méghozzá nem kis kalandok után, viszont az összetettben megtartották a 28. helyüket.

„Nagyon kemény napunk volt már megint, többször olyan porban autóztunk a fesh-fesh miatt, hogy meg kellett állni, mert olyan érzésem volt, mintha éjszaka lenne az autóban, semmit sem láttam – mondta Szalay. – Sokan bent ragadtak, sokan elállták az utat, ami miatt sokan ástak. Amikor kiértünk a szakaszról, észrevettük, hogy defektünk van, kicseréltük, majd kétszáz méterrel később a bal első kerekünk is leengedett. Szóval két pótkerék, két defekt a mai nap mérlege, úgyhogy a maratoni második napján nagyon óvatosnak kell lennünk.”

Az élmezőnyből ezen a napon Stéphane Peterhansel jelölte ki az utat, s rutinjának köszönhetően neki ez nem került annyiba, mint a korábbi napokon élen rajtolóknak. A tizenháromszoros Dakar-győztes 1:52 perccel maradt el az összetettben vezető Nasszer al-Attijah mögött, aki az időkülönbségből kiindulva utolérni utolérte, de megelőzni nem tudta a pályán.

Az első autós sikerére hajt

Pontosan tudja, hogy kell Dakart nyerni, hiszen már ötször sikerült neki – két keréken. Ám most már évek óta autóval rója a sivatagi pályákat Cyril Despres, és bár kétszer is megnyerte a Silkway ralit, a Dakaron még várat magára a siker.

A francia versenyző azonban elszánt, s a Peugeot után újabb gyári csapattól, a Minitől kapott lehetőséget arra, hogy bizonyítsa gyorsaságát. Hogy hamarosan a legnagyobbak között emlegetik majd, nem is kérdés. S ebben segítségére lehet új navigátora, Jean-Paul Cottret, aki több mint húsz évig diktálta az itinert Stéphane Peterhanselnek.

„Nem volt könnyű új csapatot találni, de nagyon örülök, hogy a Mini Buggyját vezethetem, mert abszolút passzol a stílusomhoz – mondta Despres a Nemzeti Sportnak. – Az idei Dakar annyiban más, mint a többi, hogy az ilyen mély homokos pályákon, mint amilyenek ezek, sokkal könnyebb hibázni, elakadni. Így azután arra számítok, hogy ezúttal sokkal nagyobbak lesznek a különbségek az egyes szakaszokon, mint korábban. Hosszú még a verseny, de remélem, a győzelemért tudok majd harcolni, mert nagyon vágyom már az első autós sikerre.”

Despres jelenleg a hetedik helyen áll az összetettben.

 

„Egészen más volt ez a nap, mint a korábbiak – ecsetelte Peterhansel. – Nem voltak dűnék, de mentünk hatalmas völgyekben, és fesh-feshben, ami olyan, mint a púder. Bejön az autóba, és nem látsz tőle semmit. Persze, voltak sziklák is, amelyeket ma sikerült elkerülnünk. Az előttünk rajtoló motorosok teljesen tönkretették a pályát, és el tudom képzelni, milyen lehetett az utánunk rajtolóknak. Tudtuk, hogy a maratoni első napján meg kell óvnunk az autót, mert sem én, sem David nem vagyunk túl jók a szerelésben.”

A motorosok közül Ricky Brabec nyert, s végre volt egy jó napja a címvédő Matthias Walknernek is – bár utóbb kiderült, lehet, hogy mégsem. A fegyelmezett osztrák ugyanis a szakasz legvégén, úgy ötven kilométerre a céltól keményen ért földet egy ugrató után, és úgy érzi, eltört a bokája. „Nagyon fáj, de most jegelem, és meglátjuk, mi lesz” – mondta Walkner.

A szatmárnémeti Gyenes Emánuel egyre inkább felveszi a ritmust, bár a műtött felkarja minden este nagyon fáj, lassan megszokja. Persze, most nem jött túl jól, hogy éppen ebben az évben nevezett a Malle Moto kategóriába, vagyis pont most indul szervizháttér nélkül, mert így amikor célba ér, még nekiállhat szerelni, majd pedig előkészíteni az itinert a következő napra. Viszont legalább neki semmi változást nem hozott a maratoni szakasz, amelynek első napján az 50. helyen ért célba, vagyis folyamatosan javul.

A maratoni szakasz második része vár pénteken a mezőnyre (450 km) – a tengerparton tízesével, egymás mellől rajtolnak a versenyzők a nagyon nehéznek ígérkező, dűnés pályán.

41. DAKAR RALI
4. szakasz, Arequipa–Tacna/Moquegua (össztáv: 664 km, ebből szelektív szakasz: 351 km). Autósok:
1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 3:12:46, 2. Peterhansel, Castera (francia, Mini John Cooper Buggy) 1:52 p h., 3. Przygonski, Colsoul (lengyel, belga, Mini All4) 8:32 p h., …32. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 2:08:08 ó h. Motorosok: 1. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 3:40:30, 2. Walkner (osztrák, KTM) 6:19 p h., 3. Price (ausztrál, KTM) 7:07 p h., …50. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:14:14. Kamionosok: 1. Karginov, Mokejev, Lonov (orosz, Kamaz) 4:09:49, 2. Macik, Tomasek, Kalanka (cseh, cseh, szlovák, LIAZ) 1:29 p h., 3. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 13:24 p h.

Az állás. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel 12:12:57, 2. Peterhansel, Castera 8:55 p h., 3. Roma, Haro (spanyol, Mini All4) 20:51 p h., …28. Szalay, Bunkoczi 5:33:38 ó h. Motorosok: 1. Ricky Brabec 12:33:00, 2. P. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 2:19 p h., 3. Price 4:22 p h., …51. Gyenes 4:25:18 ó h. Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 13:52:04, 2. Karginov, Mokejev, Leonov 4:58 p h., 3. Szotnyikov, Nyikitin, Musztafin (orosz, Kamaz) 8:39 p h.